Verdien av tekst

Det sies at et bilde sier mer enn tusen ord. Vel … er du flink med tekst, kan en setning fortelle mer enn en novelle. Verdien av tekst betyr kanskje mer enn du tror, og kan i mange tilfeller være den siste faktoren som får en kunde til å velge deg fremfor konkurrenten din.

Hvordan og hvorfor blir det naturlige spørsmålet å stille. Reklame- eller annonsetekst leses ofte kjapt. “Kom til saken-holdningen” ligger festet i avgrunnen i tankegangen til forbrukeren. Og det skulle egentlig bare mangle. På lik måte som en daglig leder svarer telefonselgeren med “hva skal du selge meg?”, eller “kom til saken” 14 ganger før og etter lunsj, skumleser han gjennom samme salgspitch i annonsene som har fulgt etter ham hvor enn han beveger seg på nettet. Vær rett på sak. Skriv korrekt. Fortell kundene det de vil vite.

Brad er singel

Annonsører kan treffe blinken i den ene kampanjen, og bomme med noen centimetere måneden etter. Det handler om moralsk aksept når et flyselskap annonserer prisene sine på bakgrunn av et kjendisbrudd. Men, folkens … Brad er singel, og det koster deg NOK 1.199,- å komme deg til landet han holder til i. Genialt? Ja, så til de grader. Moralsk riktig? Nja, kanskje ikke. Det er her du må finjustere for å treffe blinken den ene gangen. For mange var dette en innertier, og for andre et støtende forsøk på å selge billige flybilletter til USA. Verdt det.

Annonsen fikk enorm omtale, og i dette tilfellet er all PR god PR. Bare på bakgrunn av en enkel setning på tre ord, ble budskapet forstått av målgruppen til flyselskapet.

Dessverre virker det som at det norske språket gradvis mister tyngde i henhold til det grammatiske. Små bedrifter som bruker egne ansatte til å administrere siden på sosiale medier er ofte de som feiler språklig sett. Bruk heller fem minutter ekstra på å utforme en god setning, i stedet for å ende opp med et innlegg med to orddelingsfeil, tre kommafeil, og et budskap ingen forstår.

Grammatisk synkehull

Det finnes nemlig de som skiller gode tekster fra dårlige, og det finnes de som ikke tenker så mye over effekten av det de nettopp har lest. Fellesnevneren er at begge grupper likevel blir påvirket av teksten om de vil eller ikke. Vi oppfatter tekst selv når vi skumleser, og vi registrerer budskapet ekstremt kjapt. Da er det viktig at du faktisk sier det du vil si, på en måte som får enhver kunde i ulike moduser til å reagere positivt.

Drep han ikke, vent til jeg kommer.
Drep han, ikke vent til jeg kommer.

Denne gode gamle regla lærte du mest sannsynlig på skolen. Begge er riktige, men har to vidt forskjellige utfall på grunn av et komma. Er samme setning uten komma, er setningen uten betydning og kan tolkes den ene og den andre veien. Verdien av tekst er kanskje ikke like mye verdt som et menneskeliv, men det kan skille en positiv konvertering fra en misfornøyd kunde.

©2017 Monk™. All rights reserved.

Log in with your credentials

Forgot your details?