Hvordan gripe 2017

Et nytt år betyr nye muligheter. Digitalisering ble brukt hyppig i året som gikk, og året som kommer blir neppe mindre digitalt. Vi tar for oss noen viktige punkter for hvordan du skal ta fatt på de nye mulighetene 2017 bringer med seg. For om det ikke er på plass, kan dette bli et trist år for bedriften din.

Hvor finner du kunden din?

Våre nettvaner endres stadig vekk, og hvordan kundene finner frem til dine tjenester følger nok samme utvikling. Flere og flere har blitt komfortabel med å bestille tjenester fra smarttelefonen, og de fleste kundereiser starter med research på den håndholdte skjermen. Når tok du sist en analyse av hvor kundene dine kommer fra?

Hvem er kunden din?

På samme måte som kundene forandrer bruksvaner, forandres gjerne kundegruppen seg også. Trender, økonomi, og politikk har ofte en stor betydning for hvem som gjør hva. Det betyr at geografi, alder, vaner, interesser, og livssituasjon kommer inn i bildet. Hvilke personligheter ser du for deg når du tenker på målgruppen din?

Mobiltilpasset nettside

For oss i mediebransjen er det nærmest utenkelig å benytte en nettside som ikke er tilpasset mobilen. Det er 2017, og mange bruker mer tid på mobilen enn på puten i løpet av døgnet. Om det er Google-søk, Facebook-annonser eller en god prat som fører noen mot nettsiden din, så er sjansen uansett stor for at mobilen blir den aktuelle skjermen. Joda, mange av besøkene dine kommer nok fortsatt fra datamaskinen, men kunden gjør ofte innledende research på mobilen. Om du ikke ser bra ut der, så får du aldri den kjøpeklare kunden inn gjennom datamaskinen. Det er dyrt å skremme vekk gode kunder med en dårlig fremstilt merkevare.

Ha en plan for året

Vi har alle et forhold til Facebook, YouTube, og nettsider, men det er en stor forskjell på bruken av disse kanalene for bedrifter, og bruken av de samme kanalene for en privatperson. De fleste kanalene belønner regelmessig innhold, om det så er daglig, ukentlig, eller månedlig. Den vanligste og største feilen er å kjøre hardt på de første månedene, for så å miste fokuset og interessen for vedlikeholdelsen av trenden. Resultatet er total stillhet i lang tid. Ikke være redd for å spare på kruttet. Lag deg en plan for året, ha rom for fleksibilitet, og sikt for å nå målene du setter deg. Det å gjøre det bra på nettet er et maraton, ikke en sprint.

Vær bedre enn i fjor

Har du full kontroll på hvem og hvor kunden din er? Er nettsiden moderne, brukervennlig, mobiltilpasset og selgende? Var planen for 2017 klar allerede i slutten av fjoråret? Flott! Da har du det grunnleggende klart. Hva med de unike elementene som gjør deg spennende og attraktiv? Konkurransen på nettet blir større hvert år, og det gjelder å heve seg selv over snittet. Hva skal du gjøre for at 2017 skal bli bedre enn 2016?
Usikker på om de tiltakene du gjør er riktige? Sjekk ut de typiske fallgruvene for digital markedsføring.

©2017 Monk™. All rights reserved.

Log in with your credentials

Forgot your details?