Hva er egentlig SEO?

Hvorfor er seo viktig, og hva innebærer det egentlig? Det snakkes mye om søkemotoroptimalisering og behovet for å score høyt I søkeresultatene. Men hvorfor er det slik at noen nettsider er mer populære hos søkemotorene enn andre?

SEO er alt

Mange snakker om søkemotoroptimalisering i flere forskjellige sammenhenger. Det har blitt mote å flette inn fokus på søkemotoroptimalisering i alle produkter og tjenester, og resultatet er en forvirret kundemasse. Utfordringen er at SEO er helhetlig og tar for seg flere elementer. Det er ikke bare snakk om tekst, men også kode og design. Alt spiller inn.

Hvem bestemmer at en side er søkemotoroptimalisert?

Det er på mange måter mannen i gata som bestemmer hva god SEO er. Besøkstall, tid brukt på siden, antall sider besøkt og hvor mange som snur i døren har mye å si. Samtidig har søkemotorene noen “roboter” som skanner gjennom potensielle sider. Hva som trigger roboten til å fremme din nettside tar for seg mange forskjellige elementer. Målet er en helhetlig vurdering, så absolutt alt som er -og ikke er på siden, er interessant. Her blir du målt opp mot andre nettsider, sammen med noen formelle krav som søkemotoren ser på som universelle.

Men hvordan får man en søkemotoroptimalisert nettside?

Det enkleste er å designe nettsiden med det utgangspunktet at den skal være verdiskapende og brukervennlig. Når en søkemotor bedømmer en nettside, er en av de viktigste faktorene at de som besøker nettsiden er fornøyde. Dette måles gjennom antall sider brukeren klikker seg gjennom, tiden som er brukt på den respektive økten, og at gjentatte besøk over tid gir en indikasjon på at brukeren finner nettsiden interessant. Det er også viktig at nettsiden ikke bruker lengre tid på å laste inn enn det som forventes av den moderne forbruker. En annen vesentlig faktor er at teksten som er brukt på nettsiden samsvarer med termene som benyttes av en besøkende bruker som er ute etter informasjon.

 

En punktliste for søkemotoroptimalisering

Det er mye å tenke på når det kommer til SEO, men noen ting er viktigere enn andre. Vi presenterer her en enkel punktliste som du kan sjekke gjennom for å få et overblikk. Føler du at du ligger godt an?

  • Siden skal være lett å navigere. Fokus på UX er viktig, og en forvirret besøkende blir fort en besøkende som snur i døren. Finner kunden frem til det rette produktet på kort tid?
  • Bilder skal hete noe annet enn “JPG.03040131”. Roboten som søker gjennom potensielle nettsider for å synliggjøre dem, har dessverre ikke øyne. Roboten kan kun lese statistikk, kode, og struktur. Om navnet på bildene ikke stemmer overens med nettsidens generelle ordbruk, er sjansen stor for at bildet ikke oppfyller robotens kriterier.
  • Gode og dårlige linker. Nettsider blir vurdert ut ifra hvem som refererer til den. Om en god nettside linker til din nettside, er det fordelaktig for deg. Om en dårlig nettside linker til deg, er du i dårlig selskap. Hvem assosieres din nettside med?
  • Formuleringene dine stemmer ikke overens med hva som blir søkt på. Det er fort gjort å bruke tunge fagutrykk for å virke seriøst. Problemet er at kunden din gjerne snakker et mye enklere språk, og dette påvirker søket. Se deg selv utenfra, for det er der kunden din kommer fra.
  • Ingen har hørt om deg. Søkemotoroptimalisering er ikke en “quick-fix”, og nettsidene som er populære kommer alltid høyest i søket. Veien til toppen er lang uten å få opp besøkstallene allerede i dag. På dette punktet er sosiale medier og søkemotormarkedsføring viktige verktøy.

SEO kan for mange være utfordrende å forstå. Derfor er det desto viktigere at bedrifter som enten vurderer å benytte seg av verktøyet, eller allerede bruker det uten helt å vite hva de betaler for, setter seg inn i produktet. Sannheten er at SEO spiller en vesentlig rolle for de bedriftene som er avhengig av kunder over nett. Da hjelper det å vite hvorfor.

Det er også mange som leverer SEO-relaterte tjenester som egentlig ikke optimaliserer nettsiden i stor nok grad. Søkemotoroptimalisering har lenge vært et tema, men det er en stor forskjell på hvordan verktøyet jobbes med i dag i forhold til hvordan det ble jobbet med for ti år siden.

©2017 Monk™. All rights reserved.

Log in with your credentials

Forgot your details?