Fallgruver for digital markedsføring

Digital markedsføring har kommet for å bli. Det som før var forbeholdt de største aktørene med millionbudsjett, kan nå tilbys til bedrifter av alle størrelser. Faktisk kan man komme langt med noen velplasserte hundrelapper. Moderne markedsføring og digital markedsføring har blitt synonymt, og det påstås at all markedsføring burde inneholde digitale verktøy. Vi er enig.
Fallgruve

Selv om de digitale løsningene har gjort markedsføring til allemannseie, er det fortsatt utfordringer. Reklame har en 30/40/30 – fordeling, der 30% styrker merkevaren, 40% har ingen effekt, og 30% gjør skade. Vår erfaring er at det samme kan sies om digital markedsføring. Grunnen til dette er at dårlig markedsføring fører med seg dårlige resultater. Vi presenterer her de typiske fallgruvene for digital markedsføring, slik at du slipper å falle i dem.

Du treffer ikke målgruppen

I mindre bedrifter faller ofte ansvaret for markedsføring på daglig leder eller kontorets mest datakyndige. I mange tilfeller resulterer dette i at markedsføringen ikke tar for seg kundens behov, men heller bedriftens behov for å selge. God markedsføring skaper eller dekker behov for kunden, og det er derfor viktig å se seg selv utenfra. Hva slags “mind set” kunden er i, er et godt utgangspunkt. Hva kan du hjelpe kunden med?

Du presenterer ikke deg selv rett

Hvem er du i markedet? Det er viktig at kunden fort forstår hva du kan hjelpe dem med. Teksten under søkeresultatet i Google er en gjenganger. Om du ikke presenterer hvem du er og hva du driver med på en kort og konsis måte, så vil nok kunden velge neste på listen som faktisk dekker behovet.

Du linker til feil side

En vanlig tabbe for aspirerende søkemotormarkedsførere er det å linke mot feil side. Tenk deg at du ønsker å kjøpe en ladekabel til telefonen. Du skriver inn “ladekabel iPhone” og trykker søk. Her blir du møtt med en annonse “Lightning-kabel til iPhone, gratis frakt og rask levering”. Annonsen treffer, og du klikker deg inn. Plutselig er du på startsiden til nettbutikken, og du blir usikker på hvor du skal finne denne ladekabelen. Hvor er produktet du var klar til å kjøpe? Her har du villedet en kjøpsklar kunde, og mange vil nok heller gå tilbake til søkeresultatene for å finne neste aktør. Verst av alt; du betalte for besøket. Au.

Hjemmesiden er ikke god nok

De fleste bedrifter har en hjemmeside. Mange har den fordi de føler de må, og bruker den lite. Vi er ofte i dialog med daglige ledere som mener at sin ti år gamle hjemmeside uten mobiltilpasning er bra nok, men den besøkende vil nok mene noe annet. Det vil søkemotoren også. Det koster mer å annonsere for en gammel og upopulær hjemmeside enn en som fyller kravene for hva som er korrekt 2016. Samtidig vil den nok ikke treffe kunden, noe som gjør at de pengene som blir brukt ikke resulterer i noe positivt. Hjemmesiden din skal presentere merkevaren din, og få ting er verre enn å bli fremstilt som gammeldags og utdatert.

Du har ikke en strategi

Den vanligste feilen bedrifter begår er at de ikke helt vet hva du vil oppnå med sin digitale synlighet. De fleste har en nettside, en facebook-konto, og kanskje et par annonser. Det er en god start, men uten klare mål og handlingsplaner vil ikke satsingen føre med seg det store. Skal man drive effektiv markedsføring er det viktig å jobbe mot noe konkret. Markedsføringen skal skape resultater, derfor er det viktig å definere hva og hvordan.

Føler du deg truffet? Det er fort gjort å begå tabber, og det viktigste er at du lærer av dem. Kommer du på noen andre tabber mange begår? Legg gjerne igjen en kommentar.

©2017 Monk™. All rights reserved.

Log in with your credentials

Forgot your details?